تفاوت نگهدارنده های متحرک و ثابت ارتودنسی
نوشته شده توسط : Aref

تفاوت نگهدارنده های متحرک و ثابت ارتودنسی

درمان ارتودنسی با خارج کردن بریس ها از دهان به اتمام نمی رسد. بلکه مرحله بعدی خارج کردن براکت از دهان شامل استفاده از از نگهدارنده های دندان می باشد. نگهدارنده ها، دندان های بیمار را در موقعیت جدید در جای خود ثابت نگه می دارند. عدم استفاده از نگهدارنده های دندان یکی از دلایل اصلی عود دندان ها است که شامل جابجایی جزئی یا کامل دندان ها و بازگشت آنها به موقعیت اصلی خود می باشد. ثابت شدن دندان ها پس از استفاده از براکت ها ممکن است زمان زیادی به طول انجامد. این به این معنی است که دندان‌ها نسبت به حرکت بسیار حساس هستند.

اطلاعات بیشتر: ارتودنسی دیمون چیست؟

پس از خارج کردن بریس ها از دهان، متخصص ارتودنسی دندان ها را با استفاده از نگهدارنده های متحرک یا دائمی در موقعیت جدید ثابت می کند. نگهدارنده های متحرک به صورت سفارشی و متناسب با دندان ها ساخته می شوند. با این حال، نگهدارنده های دائمی به پشت دندان ها برای جلوگیری از حرکت آنها متصل می شوند.

بدون استفاده از نگهدارنده ها، تمام پیشرفت های ایجاد شده در طول درمان ارتودنسی ممکن است به طور سریع از بین بروند. مانند براکت ها، نگهدارنده ها نیز ممکن است در ابتدا باعث ایجاد ناراحتی یا فشار بر روی دندان ها شوند. با این حال، تنظیم کردن نگهدارنده ها در داخل دهان به برطرف شدن این عوارض کمک می کند.

نگهدارنده های دائمی

نگهدارنده های دائمی گاهی اوقات گزینه های مناسب برای بیمارانی هستند که درمان ارتودنسی را به پایان رسانده و به ثابت نگه داشتن دندان ها در مکان جدید نیاز دارند. همانطور که از نام این نگهدارنده ها مشخص است، آنها به طور دائمی به قسمت پشت دندان ها متصل می شوند.

در نگهدارنده های دائمی، متخصص ارتودنسی، سیمی را به پشت دندان ها متصل می کند. انواع مختلفی از نگهدارنده های دائمی وجود دارند که ارتودنتیست نسبت به شرایط بایت و همچنین ترجیحات بیمار آنها را انتخاب می کند.

مزایای نگهدارنده های دائمی

  • راحتی استفاده از نگهدارنده های دائمی :

استفاده از این نگهدارنده ها بسیار راحت بوده و نیاز به خارج کردن از دهان ندارند. درواقع، پس از اتصال نگهدارنده های دائمی به قسمت پشت دندان ها توسط ارتودنتیست، آنها بر روی دندان ها ثابت شده و قابلیت خارج شدن در هنگام غذا خوردن یا تمیز کردن را ندارند.

  • غیر قابل مشاهده بودن :

از آن جا که نگهدارنده های دائمی به پشت دندان ها متصل می شوند، قابل مشاهده نیستند.

  • موفقیت بالا در نگهداری دندان ها :

از آن جا که نگهدارنده های دائمی به دندان ها متصل می شوند، مانع از عود مجدد دندان ها و به هم ریختگی آنها در صد در صد موارد می شود.

معایب نگهدارنده های دائمی

  • تمیز کردن دشوار :

تمیز کردن نگهدارنده های دائمی ممکن است دشوار و تا حدی آزاردهنده باشد. زیرا نمی توان آنها را از دهان خارج کرد. به همین دلیل باید مسواک زدن را با دقت بیشتری انجام داد.

  • عدم توانایی استفاده از نخ دندان :

استفاده از نخ دندان در هنگام استفاده از نگهدارنده های دائمی ممکن است دشوار یا غیر ممکن باشد. با این حال، برای تمیز نگه داشتن صحیح دندان ها باید اطراف این سیم ها را با نخ دندان تمیز کرد. نخ دندان ابزاری عالی برای کمک به تمیز نگه داشتن نگهدارنده دائمی است.

  • افزایش احتمال تجمع میکروب ها در دهان :

نگهدارنده های دائمی همواره در داخل دهان قرار دارند. این امر باعث تجمع پلاک و باکتری ها می شود. در صورت عدم دنبال کردن عادات بهداشتی دهان و دندان، این امر ممکن است منجر به ایجاد حفره در دندان ها شود.

 

اطلاعات پزشکی: بهترین متخصص جراحی لثه در تهران

 

نگهدارنده های متحرک

نگهدارنده های متحرک دستگاه‌ هایی هستند که به صورت سفارشی و متناسب با شرایط بیمار ساخته می شوند. آنها بر روی دندان ها قرار گرفته و هنگام غذا خوردن و مسواک زدن خارج می شوند. برخلاف نگهدارنده های دائمی که به طور همیشگی بر روی دندان ها ثابت می شوند، نگهدارنده های متحرک تنها در هنگام پوشیدن، دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهند.

انواع نگهدارنده های متحرک

نگهدارنده های متحرک به دو دسته هاولی و اسیکس تقسیم می ‌شوند:

  • نگهدارنده هاولی :

این نوع از نگهدارنده ها از یک پوسته پلاستیکی ساخته می شوند که سقف دهان را پوشانده و یک سیم از جلوی دندان ها عبور می کند. این نگهدارنده قابل تنظیم است. بنابراین متخصص ارتودنسی می تواند بعد از اتمام درمان با براکت ها و با استفاده از نگهدارنده های هاولی، تغییرات جزئی در تراز بندی دندان ها ایجاد کند. همچنین مراقبت از نگهدارنده های هاولی بسیار آسان است.

  • نگهدارنده اسیکس :

نگهدارنده اسیکس از پلاستیک شفاف و متناسب با قالب دندان ها ساخته می شود. بنابراین به راحتی بر روی دندان ها قرار گرفته تا تراز آنها را حفظ کند. این نوع نگهدارنده ها به دلیل غیر قابل مشاهده بودن، از محبوبیت فراوانی برخوردار هستند. با این حال، سریعتر از سایر نگهدارنده ها فرسوده می شود.

مزایای نگهدارنده های متحرک

  • قرارگیری راحت نگهدارنده متحرک :

نگهدارنده های متحرک به راحتی قابل استفاده هستند. آن ها به صورت سفارشی ساخته شده و قرارگیری آن ها بر روی دندان ها بسیار راحت است. در واقع قرار دادن و خارج کردن نگهدارنده متحرک از دهان به صورت ساده و یک مرحله ای صورت می گیرد.

  • قابلیت خارج کردن از دهان :

می ‌توان نگهدارنده های متحرک را در هنگام غذا خوردن، آشامیدن یا مسواک زدن از دهان خارج کرد. در واقع یکی از مزایای اصلی نگهدارنده های متحرک، راحتی غذا خوردن و همچنین مسواک زدن دندان ها است.

  • محافظت اضافی از دندان ها :

نگهدارنده های متحرک یک لایه خارجی هستند که بر روی دندان ها قرار می گیرند. بنابراین، می توانند از دندان ها در برابر ساییده شدن محافظت کنند. آنها همچنین می توانند از دندان های پر شده یا تاج دندانی محافظت نمایند.

معایب نگهدارنده های متحرک

  • قابل مشاهده بون :

برخی از نگهدارنده ها به ویژه نگهدارنده های هاولی در هنگام استفاده، قابل مشاهده هستند. علاوه بر این، پوشیدن نگهدارنده های متحرک می تواند تغییرات جزئی در گفتار ایجاد کند.

  • احتمال گم شدن نگهدارنده های متحرک :

نگهدارنده های متحرک به دلیل قابلیت خارج شدن، ممکن است گم شوند. همچنین از آنجا که نگهدارنده های متحرک به صورت سفارشی ساخته می شوند، ساخت مجدد آنها به صرف هزینه و زمان نیاز دارد.

مطلب مفید: هزینه ارتودنسی لینگوال





:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: